LÍSTKY/TICKETS

Terra Incognita

Sme partnerom programu Košického samosprávneho kraja Terra Incognita.

Parné rušne

U29.101 KRUTWIG

Rok 2016 bol pre Košickú detskú železnicu významny. Tento rok sa náš vozový park rozrástol o ďalšiu unikátnu parnú lokomotívu. Mašinka Krutwig ČKD 900 BS 200 absolvovala rozsiahlu opravu a renováciu, ktorú uskutočnili naši priatelia z Muzea starých strojů v Žamberku a od tejto sezóny premáva na našej železničke! Rekonštrukcia si vyžiadala nielen úsilie odborníkov, ale aj množstvo financií. Budeme preto veľmi radi ak nás budete aj naďalej navštevovať a preveziete sa našou železničkou, čím nás podporíte. Ak venujete aj čosi navyše, budeme vám o to vďačnejší. Naším cieľom je, aby sme parnú prevádzku na našej železničke - pre potešenie všetkých - udržali a ďalej rozvíjali.

U36.003 Katka

Najstaršia prevádzkyschopná parná lokomotíva v strednej Európe vyrobená v roku 1884 vo firme Lokomotivfabrik Hagans v Erfurte. Pôvodne jazdila na gelnickej železnici, odkiaľ bola v roku 1938 presunutá na štiavnickú, kde slúžila až do zrušenia trate v roku 1949. Od roku 1950 jazdila opäť do Smolníka až do zrušenia trate v roku 1965, kedy bola zrušená aj samotná lokomotíva. Po zrušení slúžila ako vykurovací korol v RD Spišská Nová Ves, kde bola neskôr vystavená na pomníku. V roku 1989 bola prevezená do ŽOS České Velenice, kde ju podrobili rozsiahlej oprave a od roku 1991 zabezpečuje prevádzku na Detskej železnici v Košiciach. Okrem Čermeľského údolia občas zavíta rušeň aj na iné miesta, napríklad počas osláv výročia štiavnickej železnice v roku 1999 jazdil po provizórnej koľaji v Banskej Štiavnici alebo od roku 2000 sa pravidelne zúčastňuje podujatia Rušňoparáda v Košickom depe, kde má dokonca špeciálne upravenú koľaj a točňu.

U35.104 Anička

Parný rušeň U35.104 bol vyrobený v roku 1897 pre štiavnickú železnicu. Po zrušení štiavnickej trate v roku 1949 bola lokomotíva presunutá do Gelnice, kde slúžila až do roku 1955, kedy ju vybrali ako vôbec prvú lokomotívu na novovybudovanú pionierskú železnicu. Na pionierskej železnici dostala meno Anička a slúžila tu až do roku 1961, teda do zrušenia parnej prevadzky, kedy bola zrušená a rozpálená.

U35.103 Katka

Ďalší z rušňov rady U35.1 ktorý jazdil v Čermeľskom údolí bol vyrobený v roku 1872 tiež pre štiavnickú železnicu, kde jazdil až do roku 1949. Po zrušení štiavnickej železnice bol presunutý do na gelnickú trať, kde však slúžil len ako vykurovací kotol. V roku 1956 bol presunutý na pionierskú železnicu, výmenou za rušeň U36.004, ktorý bol na gelnickú trať vhodnejší. V Čermeli slúžil až do konca parnej prevadzky v roku 1961 a ešte v roku 1962 zabezpečoval zálohu pre prípad poruchy motorových rušňov. Zrušený a neskôr zošrotovaný bol v roku 1963. Meno Katka dostal po v tom čase narodenej dcére Ing. Janíka, hlavného iniciátora stavby pionierskej železnice.

U36.004

Lokomotíva bola rovnako ako Katka U36.003 vyrobená v roku 1884 v Erfurte pre gelnická železnicu. V päťdesitých rokoch bol na gelnickej železnici prebytok rušňov, a tak keďže bola nevyužívaná, v roku 1955 ju presunuli ako jednú z prvých dvoch lokomotív na pionierskú železnicu. Dlho sa však v Čermeli neohriala, lebo hneď nasledujúci rok ju vrátili do Gelnice, výmenou za rušeň U35.103. Na gelnickej trati slúžila az do zrušenia v roku 1961.

Vozidlá

Naši partneri